wtorek, 15 marca 2016

Chleb orkiszowy na drożdżowym zaczynie

Spelt Bread


Chociaż jestem zdecydowanyą fanką chlebów na zakwasie, czasem zdarzy mi się upiec taki na drożdżach. Ten jest tylko z razowej mąki orkiszowej. Wilgotny, pełny, pyszny. Dodałam zaledwie szczyptę soli, gdyż mój ośmiomiesięczny bobas wcina chleb z awokado, aż mu się uszy trzęsą, ale polecam dosolić więcej. Smacznego!



Zaczyn drożdżowy
  • 130 g mąki orkiszowej, razowej
  • 100 ml ciepłej wody
  • 1 płaska łyżeczka cukru
  • 1 płaska łyżeczka drożdży suszonych

Wszystkie składniki wymieszać, przykryć ściereczką i odstawić na 8 godzin w temperaturze pokojowej. Można sobie nastawić zaczyn wieczorem i rano kontynuować pracę z chlebem.


Ciasto
  • 500 g mąki orkiszowej, razowej lub białej
  • 1 - 2 łyżeczki soli
  • 2 płaskie łyżeczki drożdży suszonych
  • ok 300 ml ciepłej wody
  • zaczyn

Wszystkie składniki należy wymieszać w dużej misce. Wyrabiać ręczni lub mikserem przy użyciu haka do ciasta drożdżowego. Wyrabiać, aż ciasto będzie elastyczne. U mnie to trwało ok 8 minut, przy wyrabianiu mikserem. Przykryć i odłożyć na ok 1,5 godziny do wyrośnięcia (ciasto powinno być puszyste). 

Po tym czasie przełożyć ciasto na stół i wyrabiać ręcznie (składać i ugniatać). Wystarczy ok 5 minut. 

Przełożyć ciasto do formy wyłożonej papierem do pieczenia i wysypanej otrębami żytnimi. Odstawić do ponownego garowania na ok godzinę. Ciasto powinno wyraźnie urosnąć. 

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 220 st C i piec przez 15 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 190 st C i dopiekać przez kolejne 20-25 minut.    
 


źródło przepisu

Brak komentarzy: