poniedziałek, 1 września 2014

Chleb żytnio-razowy na zakwasie


Łatwy chleb na zakwasie żytnim z mąką pełnoziarnistą. Dość klasyczny razowiec, spory jak na moją dwuosobową rodzinę, ale długo zachowuje świeżość. Jadłam go przez 5 dni. Można też zrobić z polowy porcji. Mój zakwas był bardzo aktywny, więc nie dodałam drożdży. W oryginalnym przepisie autorka poleca dosypanie łyżeczki suszonych drożdży i jeżeli nie chcecie długo czekać na wyrastanie ciasta możecie się wspomóc tą metodą. Udanego wypieku!


Zaczyn
35 g aktywnego zakwasu żytniego
360 g mąki chlebowej typ 720
300 g wody
Połączyć składniki i odłożyć w temperaturze pokojowej na  12-16 godzin.

Ciasto
300 g mąki razowej chlebowej
270 g mąki pszennej
400 g wody
3 łyżki otrąb pszennych
płaska łyżeczka soli morskiej


Dodać  wszystkie składniki do wyrośniętego zaczynu. Dokładnie wymieszać przy pomocy miksera, łyżki lub ręki przez nie dłużej niż 5 minut. Odstawić do wyrośnięcia na 2-3 godziny. Po tym czasie, gdy ciasto urosło zamieszać je ręką i przełożyć do formy, w której będziemy piec chleb. Mnie ilość zaskoczyła i formę, którą planowałam użyć musiałam wymienić na gliniany garnek. Niezależnie w jakim naczyniu będziecie piec, należy go dokładnie wysmarować oliwą i obficie wysypać otrębami żytnimi. Polecam też wyłożenie formy papierem do pieczenia. Odstawić ciasto w foremce na następne 2-3 godziny, aż wyrośnie. 

Uwagi 
Zakwas musi być aktywny, także jeżeli przechowujecie go w lodowce musicie go dokarmić na 12 godzin przed planowanym przygotowywaniem chleba.


Brak komentarzy: