poniedziałek, 18 stycznia 2016

Chleb tradycyjny, najlepszy!

Traditional Polish Sourdough Rye Bread 




Przepis z pracowni wypieków. Autorka określa ten chleb jako jej ulubiony, musiałam więc wypróbować. Potwierdzam, że jest przepyszny! Taki polski, tradycyjny z chrupiącą skórką i aksamitnym miąższem. Przepis nie jest skomplikowany. Bochenki można formować w blaszce keksowej lub na kamieniu (wymaga to jednak dosypania większej ilości mąki, gdyż ciasto jest dość luźne). Obie wersje wychodzą. 
Dodałam nieco więcej zakwasu niż w oryginalnym przepisie, ponieważ mój zakwasy dopiero co wyprodukowałam i bałam się, że nie ma wystarczającej mocy. Chlebki wyrosły, dopiekły się i smakowały cudnieee! Gorąco polecam.  

Zaczyn
  • 360 g mąki żytniej chlebowej (typ 720) 
  • 300 g wody 
  • 40 g zakwasu żytniego

Ciasto
  • 250 g mąki żytniej 
  • 280 g mąki pszennej 
  • 400 g wody 
  • 1 płaska łyżka soli morskiej (jeśli używamy soli zwykłej, należy dać jej mniej) 
  • 3 g drożdży suszonych instant (=1 łyżeczka)
  • +zaczyn


  1. Składniki zaczynu mieszamy w misce. Nie miksujemy, chodzi tylko o to, żeby wszystko się połączyło. Miskę przykrywamy ściereczką i zostawiamy na 12-16 godzin.
  2. Następnie do zaczynu dodajemy pozostałe składniki. Dokładnie mieszamy, można mikserem przez ok 5 minut. Tylko do połączenia się składników. Odstawiamy pod przykryciem na 30-60 minut, aby podrosło
  3. Po tym czasie przekładamy ciasto do formy wysmarowanej olejem słonecznikowym i otrębami żytnimi lub płatkami owsianymi. Zostawiamy do wyrośnięcia na 50-60 minut. 
  4. Jeśli jest ciepło, zdarza się, że chleb wyrośnie w pół godziny. 
  5.  Piekarnik nagrzewamy do 230 st C.Wyrośnięte ciasto posypujemy mąką ryżową lub czym kto woli. Przez pierwsze 15 minut piec w 220 st C, po czym zmniejszyć temperaturę do 190-180 st C i dopiekać przez następne 30-40 minut. Upieczony chleb ostukany od spodu powinien wydać głuchy dźwięk. 
  6. Autorka proponuję kroić bochenek po całkowitym wystudzeniu. Trudno się tego trzymać, bo chleb pachnie cudnie. Ja ukroiłam kilka kromeczek gdy był już bardzo dobrze przestudzony, ale jeszcze delikatnie ciepły, super świeży. Najlepszy z masłem i solą. 
  7. Zachowuje świeżość nawet do 7 dni. 

Brak komentarzy: