wtorek, 7 listopada 2017

Calcannon - irlandzkie ziemniaki z jarmużem

Mashed Potato with Kale

Mieszkam w Irlandii już 7 lat i dopiero co dowiedziałam się o tym daniu. Ziemniaki tłuczone, wymieszane z jarmużem, doprawione masłem, solą, pieprzem i czasem śmietanką to przysmak głównie podawany podczas Halloween. Wariacji i przepisów na taką wersję ziemniaków jest pewnie tyle co domów na Zielonej Wyspie. Można dodać boczek, olej zamiast masła, jarmuż gotowany, podsmażony itd. Tradycyjnie zaś podaje się calcannon z szynką lub pieczonym boczkiem (u mnie ryba). 

Rzadko jemy w moim domu ziemniaki, ale ta wersja może zagościć na stale. Choć wolę jarmuż smażony, taki tłusty z olejem, ta wersja sprawdza się idealnie jako dodatek do obiadu. Nawet mój dwulatek się zajadał i prosił o dokładkę :) Nie ekscytuje się jednak jego apetytem, bo zmienia się to z dnia na dzień. 

Przy okazji gotowania tych ziemniaków przypomniało mi się, że kiedyś moja mama robiła takie tłuczone ziemniaki z kiszoną kapustą. Uwielbiałam je, nawet jako dziecko. Muszę to koniecznie wdrożyć do mojego obiadowego menu. 



  • 7-10 ziemniaków średniej wielkości
  • 3 kubki jarmużu, obranego i luźno wsypanego
  • 3 łyżki masła klarowanego lub zwykłego
  • 2 ząbki czosnku
  • sól, pieprz czarny
  • mleko, jeżeli ziemniaki będą za suche
Ziemniaki ugotować. Jarmuż umyć, obrać z twardych łodyg. Wrzucić na wrzątek i gotować 3-5 minut. Odcedzić, przestudzić. Liście dokładnie odcisnąć z nadmiaru wody i drobno posiekać.

Rozgrzać na patelni 2 łyżki masła. Podsmażyć na nim czosnek przez chwile, po czym dodać jarmuż. Smażyć przez ok 10 minut, aż lekko się skarmelizuje. 

Ugotowane ziemniaki utłuc, dodać podsmażony jarmuż z czosnkiem, doprawić solą i pieprzem. Dodać resztę masła i nieco mleka w razie konieczności. Jeść póki gorące :)



info

Brak komentarzy: