czwartek, 21 kwietnia 2016

Placek drożdżowy z rabarbarem

W domu zawsze moja babcia piekła placek drożdżowy. Jako dziecko uwielbiałam jego przygotowywanie, gdyż babcia zawsze odkładała nam trochę surowej, słodkiej kruszonki do wyjedzenia. Dziadek także uwielbiał ją podjadać i gdy babcia się odwracała on od razu sięgał ręką do miski, mrugając do nas pojednawczo.

Gdy zaczęłam dorastać i interesować się kuchceniem, babcia przekazała mi pałeczkę, pozbawiając tym samym umiejętności pieczenia ciasta drożdżowego mojej mamy. Ja po czasie wyniosłam się z domu na studia i nie miał kto tam piec tego przysmaku. Gdy odwiedzałam rodziców mama zawsze pytała mnie czy upiekę blachę drożdżowca ;) 

Teraz w moim domu roznosi się aromat świeżutkiego, ciepłego placka z rabarbarem, który uwielbiam. Jeszcze przed pokrojeniem kradnę luźną kruszonkę z góry.. uhm.. przyjemności!



Ciasto
  • 400 g mąki pszennej lub orkiszowej
  • 10 g suchych drożdży
  • 100 g masła, roztopionego i lekko przestudzonego
  • 125 ml mleka
  • 60 g miodu 
  • szczypta soli
  • 3 duże jajka
  • świeżo otarta skórka z 1 cytryny
 Kruszonka
  • 125 g roztopionego masła
  • 180 g mąki razowej lub dowolnej
  • 100 g cukru muskovado lub dowolnego
Ponadto
  • owoce - rabarbar, wiśnie, jeżyny, porzeczki
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej, mąka przesiana.
Mąkę pszenną wymieszać z suchymi drożdżami dodać miód, sól, następnie resztę składników. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie, elastyczne, ale dość rzadkie i klejące (takie powinno być, nie należy dosypywać mąki). Przełożyć je do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości (około 1-1,5 godziny).

Formę do ciasta wyłożyć papierem do pieczenia i wysmarować tłuszczem. Przygotować kruszonkę: mąkę z cukrem zalać ciepłym masłem. Wymieszać widelcem po czym rozetrzeć palcami na kruszonkę. Owoce umyć, osuszyć, rabarbar obrać i pokroić.  

Wygarowane ciasto przelać do formy, wyrównać wierzch. Posypać owocami i kruszonką. Można dosypać na górę ciasta grubego cukru. 

Ciasto należy wstawić do zimnego piekarnika, który ustawiamy na 180 st C. Pieczemy przez 40 minut. Upieczone ciasto można polukrować lub posypać pudrem. Smacznego!

Rada - jeżeli ciasto drożdżowe zalega nam już kilka dni i chcemy je 'odświeżyć' możne tego dokonać wkładając je na kilka sekund do mikrofalówki ;) 

źródło

Brak komentarzy: