poniedziałek, 15 lutego 2016

Mięciutkie bułki orkiszowo-pszenne

Soft Spelt and Whole-Wheal Rolls 


Odkąd nabyłam (dostałam na prezent) mikser planetarny żadne ciasta drożdżowe nie są mi straszne. Mikser wyrabia ciasto idealnie i bez mojego potu (chociaż to przynajmniej były dodatkowe ćwiczenia fizyczne ;) Robię bułki, ciasta na słodko, drożdżówki, chleby na zakwasie. Wszystko to dość ciężkie ciasta, a mój kMix świetnie sobie z nimi radzi (chociaż czasem, głównie przy dużej ilości mąki, mam wrażenie jakby się męczył). Jeżeli jeszcze ktoś nie posiada takiego sprzętu to gorąco polecam. Dlaczego sobie nie ułatwiać życia.

Te bułeczki są w 100 % razowe, a przy tym bardzo mięciutkie i aksamitne. Smakują mi z pastą z soczewicy czy humusem jak i z białym serkiem i dżemem. Do tego są dobre nawet na drugi i trzeci dzień. Zyskują miano moich ulubionych. Polecam!


  • 250 g mąki orkiszowej razowej 
  • 250 g mąki pszennej chlebowej
  • 300 ml wody
  • 1 łyżka masła, roztopionego
  • 10 g drożdży suszonych lub 20 g drożdży świeżych
  • 1 łyżka miodu
  • 1 łyżeczka soli
  • ziarna do posypania
Wymieszać mąki, sól z suchymi drożdżami (ze świeżych należy zrobić rozczyn).  Dodać miód, wodę. Wymieszać. Zacząć wyrabianie ciasta. W trakcie dolać roztopiony, letni tłuszcz. Wyrabiać mikserem z końcówką do ciasta drożdżowego przez ok 10 minut. Ręcznie do momentu aż ciasto będzie elastyczne. Odłożyć do oprószonej mąką lub wysmarowanej olejem miski. Pozostawić do wyrośnięcia, potrwa to ok 1-1,5 godziny.
Po tym czasie odrywać kawałki ciasta i formować z nich kuleczki. Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pozostawić do ponownego garowania, aż bułki podwoją objętość. Potrwa to ok pół godziny, zależy od temperatury w pomieszczeniu. 
Nastawić piekarnik na 200 st C.
Gdy bułeczki już wyrosły posmarować je roztrzepanym jajkiem i obsypać ulubionymi ziarnami (u mnie siemie lniane i słonecznik).
Piec przez 12-15 minut, aż bułeczki zrobią się rumiane. Wyjąć z piekarnika i ostudzić, najlepiej na kratce. Smacznego!





Brak komentarzy: