poniedziałek, 1 lutego 2016

Ciasto czekoladowe z cukinii

Zucchini Chocolate Cake



Intensywne, wilgotne ciasto czekoladowe. Dodatek cukinii raczej wpływa na jego teksturę niż nie na smak. Przypomina mi murzynka, może dlatego, że już wieki go nie jadłam.
Pamiętam, że mama lubiła piec murzynka, jako dziecko oczywiście nie pogardziłam kawałkiem ciasta czekoladowego. Tylko tata narzekał, że znów ten kakaowy placek. On zdecydowanie wolał ciasta owocowe i ja tak mam teraz :) Jednak nie jadłam czekolady prawie pół roku (karmienie piersią) i teraz muszę nadrobić zaległości ;) Moja ulubiona tabliczka to ta z dużą zawartością kakao, oczywiście głównie ze względu na mój styl życia i wyznawanie 'teorii racjonalnego odżywiania się', ale również na preferencje smakowe. Zawsze mam taką w szafce kuchennej i nie żałuję sobie kosteczki tego przysmaku do kubka kawy zbożowej (normalnej kawy nie piję już półtora roku). Jednak gdy dopada mnie taki dzień, że wolę słodsze smaki chętni sięgam po czekoladę z bakaliami lub orzechami. A jaką czekoladę Wy lubicie najbardziej?

Składniki
  • 100 g masła
  • 500 g cukinii (2 nieduże)
  • 3/4 szklanka cukru pudru
  • 1/4 szklanki ksylionu (można zastąpić drobnym cukrem lub cukrem pudrem)
  • 400 g mąki (u mnie biała orkiszowa i pszenna pełnoziarnista)
  • 1/3 szklanki gorzkiego kakao
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 50 g ciemnej czekolady (opcjonalnie), posiekanej
  • 1/2 szklanki oleju roślinnego np. słonecznikowego (u mnie z orzechów laskowych)
  • 2 jajka
  • 1/2 szklanki maślanki lub zsiadłego mleka

Polewa
  • łyżka masła
  • 2 łyżki cukru
  • 1 łyżka wody
  • 1 łyżka kakao 

Wykonanie 

Cukinie utrzeć na tarce i odcisnąć sok (wkładając cukinie w ściereczkę kuchenną lub na sicie).
Mąkę przesiać z kakao, sodą, solą i proszkiem do pieczenia do jednej miski. 
Masło i cukier utrzeć na puszystą masę. Dodać ksylion, po jednym jajku i dalej ucierać. Dolać olej i wymieszać mikserem na wolnych obrotach. Wsypać mąkę i maślankę w 3 partiach i po każdej wymieszać mikserem. Dodać cukinię oraz posiekaną czekoladę i wymieszać łyżką.
Ciasto przelać do wysmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia formy. Piec w 170 st C przez 45-50 minut.
Składniki na polewę umieszczamy w małym garnku. Roztapiamy ciągle mieszając. Powinniśmy doprowadzić do wrzenia i zdjąć z palnika. Przestudzić i polać nim ciasto. Tę polewę można zastąpić roztopioną czekoladą lub posypać ciasto cukrem pudrem.


Źródło przepisu.

Brak komentarzy: