piątek, 4 kwietnia 2014

The Life-Changing Loaf



Chleb.. od dawna przymierzam się do wypiekania chleba, robienia zakwasu, garowania, dojrzewania i wszystkiego co z biznesem chlebowym jest związane. Jednak, że pracuje jak szalona nie znalazłam jeszcze czasu, aby się zmierzyć z wyzwaniem. Podobno nie taki diabeł straszny jakim go malują. Przełamałam więc lody i upiekłam pierwszy bochenek w życiu. No można tak powiedzieć, bo jest to bochenek wyjątkowy. Nie wymaga tych wszystkich czynności, o których wspomniałam na początku. W ogóle nie wymaga niczego oprócz wagi, specyficznych składników, foremki do pieczenia i chęci. Jest to wypiek z serii super healthly, bo zawiera same wartościowe składniki. Chleb bez grama mąki! Jako, że staram się ograniczać liczbę węglowodanów w mojej diecie, szczególnie tych z białej mąki, gdy znalazłam ten przepis na blogu 'My New Root's' oniemiałam i wiedziałam, że jest to coś co muszę jak najszybciej wypróbować. No i jest. Wyszedł pyszny, pachnący orzechowo, z opieczoną, słonecznikową skórką. Obawiałam się o krojenie, ale bez podstaw. Chlebek można pociąć na zgrabne kromeczki bez żadnego problemu (no chyba, że ktoś lubi extra cienkie).

Składniki tego chlebka to samo zdrowie. Ziarna słonecznika, migdały, płatki owsiane, nasiona chai i lnu. Jedynym składnikiem, którego nie znałam wcześniej to psyllium seed husk. Są to nasiona/otręby, które uznawane są za jeden z bezpieczniejszych, naturalnych środków oczyszczających nasz organizm. Poprawiają prace jelit, bo zawiera dwa rodzaje błonnika: rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Psyllium, także pełni tutaj role mąki i skleja wszystkie składniki razem w naszym bochenku.

 

 
  • 135 g nasion słonecznika
  • 90 g nasion lnu (ja użyłam zmielonych) 
  • 65 g migdałów lub orzechów np. laskowych
  • 145 g płatków owsianych górskich 
  • 2 łyżki nasiona chia 
  • 4 łyżki psyllium seed husks (3 jeżeli używacie pudru) 
  • 1 łyżka zmielonej soli morskiej (1/2 łyżki jeżeli używacie granulowanej) 
  • 1 łyżka syropu klonowego 
  • 3 łyżki oleju kokosowego 
  • 350 ml wody



Przygotowanie jest bardzo proste. Wszystkie suche składniki należy razem wymieszać w misce, po czym przesypać do foremki (ja użyłam klasycznej keksówki). Olej/masło kokosowy roztopić. Dodać do wody wraz z syropem klonowym. Zalać nasze suche składniki w foremce. 'Przesiekać' nożem, aby woda wpłynęła do dna i wszystko dokładnie nią nasiąknęło. Składniki z naszej mieszanki będą chłonąć wodę bardzo szybko. Wygładzić powierzchnie łyżką i odstawić na przynajmniej 2 godzinny, a najlepiej na całą noc, lub dzień do napęcznienia. Pieczemy w temp. 175 st. przez 20 min., po czym odwracamy górą do dołu, wyjmujemy z foremki na płaską blaszkę i pieczemy jeszcze 30-40 min. Można wyłożyć foremkę papierem do pieczenia, ułatwia to wyjmowanie gorącego chlebka. Kroić proponuje dopiero po wystygnięciu, w przeciwnym wypadku kromki rozpadną nam się na kawałeczki.
Uwagi
Jeżeli używacie nasion lny zmielonych, tak jak ja należy dodać ok 50 ml. więcej wody,
Jeżeli psyllium seed husks macie w formie proszku to też należy zwiększyć ilość wody,
Płatki owsiane rozdrobnione również będą wchłaniać więcej wody,
Chlebek zachowuje świeżość przez ok 4-5 dni.


2 komentarze:

Maria Loska pisze...

Hi Dominika,

Your husband shared to Luke and me your blog to take a look at it, and I am very surprised about it. I like the way you are describing every recipe and also the name "Avocado every day". Avocado for me is one of the best food from my Mexico, we named it "Aguacate", and is delicious with almost everything. I have showed most of my friends how to use Avocado even as a butter for the bread or in the Guacamole, my husband loves it (he actually doesn't eat to much green staff but he likes it now).

I want to bake that delicious loaf that you are describing with all those seeds, I am learning how to cook on the healthy way for my family.

I recommend you a very healthy seed: "Amaranth" in Spanish "Amaranto", it has lots of benefits for our health and is from Latin America. You can use it in your pancakes, bread, cereal, etc. In Mexico we have a traditional sweet named "Alegria", that is a bar of Amaranth with honey and some nuts, is delicious and very popular there.

I would like you to recommend me some healthy sandwich for my husband who wants to eat every day ham sandwich ;(, you know the kind of job that he has and I need to prepare something delicious and healthy for him.

I hope we can talk one day and I will show you some ingredients that we have in my country and don't exist in Europe.

Greetings and all the best for you and your husband.

Dominika pisze...

I would love to lern more about healthly food from any part of the word :) So far avocado/guacamole is my favorite mexican food!