wtorek, 21 kwietnia 2015

Drożdżowe z jagodami

Nie jadłam ciasta drożdżowego chyba już rok. Niestety w Irlandii nie można pójść do piekarni po sznekę z glancem, słodką bułkę czy znanym wszystkim drożdżówkę. Planowałam zrobić babkę na Wielkanoc, ale jakoś czasu było za mało, aby ją potem zjeść. Teraz mi przeszło z tą babką, a zachciało placka z kruszonką, strucli czy wieńca. Oto i jest wszystko w jednym. Jem właśnie na kolację i wiem, że grzeszę strasznie, ale trzeba wszamać dopóki świeże ;) Każdy zasługuję na trochę szaleństwa :)



Przepis pochodzi ze strony Moje Wypieki, na bułeczki waniliowo-truskawkowe. Ja użyłam połowę składników i mąkę orkiszową, pełnoziarnistą. 

Składniki na ciasto:
  • 1 szklanka mleka
  • 1 laska wanilii
  • 110 g masła, roztopionego
  • 1/3 szklanki cukru
  • 2 duże jajka
  • 10 g drożdży suchych lub 20 g drożdży świeżych
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 3,5 szklanki mąki pszennej pół na pół z pełnoziarnistą, orkiszową
Jagodowe nadzienie:
  • 300 g mrożonych lub świeżych jagód
  • łyżka ciemnego cukru 
Jagody umyć i przełożyć do garnka. Dolać łyżkę wody i cukier. Gotować na dżem, do momentu, aż sok z nich odparuje. Można dodać krople soku z cytryny.
Kruszonka:
  • 125 g masła, roztopionego
  • 180 g mąki pszennej
  • 100 g cukru
  • Mleko przelać do garnuszka, wyskrobać do niego ziarenka z laski wanilii. Podgrzać (nie gotować). Do letniego mleka dodać masło, cukier, roztrzepane jajka, wymieszać. Mąkę orkiszową i pszenną wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn), dodać sól, następnie mleko wymieszane z resztą składników. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie i elastyczne (ręcznie zajmuje to minimum 10 minut). W razie konieczności dosypać 3 łyżki mąki (nie więcej). Uformować z niego kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości (około 1 godziny).
  • Gdy ciasto już podwoi objętość, wyłożyć na stolnicę i lekko wyrobić. Formę z kominem dokładnie wysmarować roztopionym masłem i posypać kaszą manną. Ciasto rozwałkować i posmarować dżemem jagodowym. Zwinąć w struclę. Posmarować roztrzepanym jajkiem i ponakłuwać w kilku miejscach (by odpowietrzyć).
  • Przygotować kruszonkę: mąkę wymieszać z cukrem, zalać gorącym masłem i wymieszać widelcem, wyrobić między palcami na kruszonkę. 
  • Obsypać ciasto kruszonką. Piec w 190-200 st C przez 20-25 minut.
  • Można polukrować. Podawać najlepiej jeszcze lekko ciepłe, ale nie gorące! 
 

Brak komentarzy: